کد مطلب:224188 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

معامله ی زمین با قرآن
از علامه آقای فقیه سبزواری كلیددار ضریح مقدس شنیدم كه از روایات چنین بر می آید كه حضرت امام رضا علیه السلام چون به این سرزمین رسید گوشه ای از باغ نشست رفع خستگی كند و به عادت معهود هر كجا تنها می نشست قرآنی كه به خط خود آن حضرت بود بیرون می آورد تلاوت می كرد.

قرآن را از جیب مبارك بیرون آورد شروع بخواندن كرد - حمید بن قحطبه آمد قرآن را دید و جلب توجه او را كرده پرسید این قرآن خط كیست؟

امام رضا علیه السلام فرمود خط خود من است كه آن را نگاشته ام! و این قرآن به خط حضرت رضا علیه السلام معروف بود.

حمید گفت این قرآن را به من بفروش. امام رضا علیه السلام فرمود می فروشم به باغی كه داری! حمید حاضر شد باغ را به قیمت قرآن فروخت و قرآن را گرفت.

امام رضا علیه السلام همان شب دستور داد بروید درخت ها و اشجار آن را قطع كنید؟ و بدین جهت آن جا را قطع گاه گفتند.

صبحگاه حمید آمد كه من حاضر به معامله نیستم. فرمود اگر باغی هست تو آن را بگیر



[ صفحه 145]



و قرآن را رد كن وقتی فرستاد دید همه درختان آن را قطع كرده اند - راضی شد قرآن را تملك نمود و زمین به ملكیت حضرت در آمد - و به ظن قوی قرآن خط امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بود كه اكنون همان قرآن با قرآنی كه به خط امیرالمؤمنین علی علیه السلام است روی قبر مطهر امام رضا علیه السلام موجود می باشد.

آنچه مسلم است این باغ شامل قسمت اعظم گنبد و بارگاه و صحن و رواق ها و مساجد و مدارس و فلكه كنونی و تا محله نوقان بود و از آن طرف هم تا دروازه امتداد داشته است حضرت رضا علیه السلام می دانست كه اینجا محل آرامگاه او خواهد شد و مطاف میلیون ها بشر خواهد گردید لذا در معامله درنگ نداشت و از آینده این بقعه و بارگاه اخباری داد.